دورهی مقدماتی
شرایط و توضیحات:
قصد این است که به دور از ذکر پیشینههای پیدایش و گسترش داستان کوتاه و داستان مینیمال که قابل دستیابی و مطالعه هستند، بر نگارش آن تکیه کنیم. این که این دو نوع نگارش از چه اجزایی ساخته میشوند و چه ساختاری دارند.
قصد این است که به دور از ذکر پیشینههای پیدایش و گسترش داستان کوتاه و داستان مینیمال که قابل دستیابی و مطالعه هستند، بر نگارش آن تکیه کنیم. این که این دو نوع نگارش از چه اجزایی ساخته میشوند و چه ساختاری دارند.
دورهی مقدماتی براساس رویکردهای زیر پیش میرود:
-چیستی داستان کوتاه و داستان مینیمال
-آشنایی با عناصر
-آشنایی با ساختار
-آشنایی با عناصر
-آشنایی با ساختار
-تمرینهایی ابتدایی برای قرارگرفتن در فضای نوشتن
-تمرینهای مخصوص برای یادگیری شیوهی صحیح به کارگیری هر یک از عناصر
-تمرینهایی برای پیریزی ساختار یک داستان
-مطالعهی کتاب و داستانهای کمکی که متناسب با هر مبحث ارائه میشود
-بررسی تمرینها در ابتدای هر جلسه، پیش از آغاز مبحث جدید
-پرداختن به پرسشها و موارد مبهمِ هنرجویان در پایان هر مبحث
-تمرینهای مخصوص برای یادگیری شیوهی صحیح به کارگیری هر یک از عناصر
-تمرینهایی برای پیریزی ساختار یک داستان
-مطالعهی کتاب و داستانهای کمکی که متناسب با هر مبحث ارائه میشود
-بررسی تمرینها در ابتدای هر جلسه، پیش از آغاز مبحث جدید
-پرداختن به پرسشها و موارد مبهمِ هنرجویان در پایان هر مبحث
برای ارائهی درسنوشتها و تمرینها از کتابهای زیر بهره میبرم:
عناصر داستان، میرصادقی، جمال
هنر داستاننویسی، یونسی، ابراهیم
کتاب ارواح شهرزاد، مندنیپور، شهریار
چگونه ادبیات داستانی را تحلیل کنیم، کنی، دبلیو.پ
راهنمای نوشتن داستان کوتاه، بیکهام، جک ام
داستاننویسی جریان سیال ذهن، بیات، حسین
طرح در داستان، دیبل، انسن
شروع، میانه، پایان، کرس، نانسی
شخصیتپردازی و زاویهی دید در داستان،اسکات کارد، اورسون
تعلیق و کنش داستانی، نوبل، ویلیام
راهنمای نگارش گفتگو، نوبل، ویلیام
راهنمای عملی نمایشنامهنویسی، گریگ، نوئل
بداههپردازی نمایشنامهی بلند: هنر تئاتر خودجوش، آدامز، کن
و...
سرفصلهایی که به آنها میپردازم:
ماهیت داستان کوتاه، مینیمال و انواع مشابه
معرفی عناصر و ساختار داستان کوتاه با تکیه بر پیرنگ
شخصیت و شخصیتپردازی
انواع زاویهی دید
توضیحات تکمیلی زاویهی دید
زمان و مکان و صحنهپردازی
حقیقتمانندی، فضاسازی و نثر و انواع آن
گفتگو(دیالوگ) و فراداستان(ضدداستان)
درونمایه، موضوع و مقدمه
تنهی میانی و پایانبندی
ابتدای هر جلسه به اصلاح تمرینهای پیشین و سپس پرسش و پاسخ و آمادگی ذهن برای پرداختن به مبحث مورد نظر میگذرد. سپس مبحث تازه مطرح میشود. آنوقت درسنوشتها ارسال میشوند و عمل مطالعه و رفع ابهام انجام میگیرد. در برخی مباحث تمرینهای آنلاین هم داده میشود تا در همان لحظه هنرجو مطلب را تمرین کند و برایش قابل درک شود. به صورت کلی در پایان هر جلسه تمرین مرتبط با هر مبحث- جزئی و کلی- داده میشود و هنرجو برای پیشرفت در زمینهی نگارش موظف است که آنها را انجام دهد.
هر دوی کلاسها، حضوری و غیرحضوری، در ده جلسهی یک ساعته در فضای آزاد- با هماهنگی هنرجویان دیگر- و در تلگرام یا واتساپ- باز هم با هماهنگی- برگزار میشوند. هنرجو موظف است که هزینه را پیش از شروع کلاس به شماره کارتی که داده میشود، واریز کرده و فیش واریزی یا عکسی از آن را ارائه کند. انجام تمرینهایی که هر جلسه داده میشوند، الزامی است.
پیش از شروع کلاس مقدماتی هنرجو باید یک متن داستانی- اشکالی ندارد حتی اگر خیلی ابتدایی یا نیمهکاره باشد- از خود ارائه کند؛ فقط برای آن که نوع نثر و قدرت روایتش در نگارش سنجیده شود.
هر دوی کلاسها، حضوری و غیرحضوری، در ده جلسهی یک ساعته در فضای آزاد- با هماهنگی هنرجویان دیگر- و در تلگرام یا واتساپ- باز هم با هماهنگی- برگزار میشوند. هنرجو موظف است که هزینه را پیش از شروع کلاس به شماره کارتی که داده میشود، واریز کرده و فیش واریزی یا عکسی از آن را ارائه کند. انجام تمرینهایی که هر جلسه داده میشوند، الزامی است.
پیش از شروع کلاس مقدماتی هنرجو باید یک متن داستانی- اشکالی ندارد حتی اگر خیلی ابتدایی یا نیمهکاره باشد- از خود ارائه کند؛ فقط برای آن که نوع نثر و قدرت روایتش در نگارش سنجیده شود.
هزینهی کلاسهای (در سال 99) حضوری مقدماتی 330 هزار تومان و کلاسهای غیرحضوری(آنلاین) مقدماتی 300 هزار تومان است.
نکاتی که پیش از ثبت نام لازم است به آنها توجه کنید:
-اگر واقعا علاقهمند به نوشتن داستان بلند، داستان کوتاه، داستانک، روایت داستانی- مستند، سفرنوشت یا سفرنامهنویسی هستید، این کلاسها برای شما کارآمدند اما اگر به شعر یا متن ادبی یا دلنوشته تمایل دارید، کلاسها کمکی به شما نمیکنند.
-اگر وقت و روز ثابت برای اختصاص دادن به کلاس در هفته ندارید، امکان جابهجایی کلاس بهصورت مداوم و در طول دوره نیست؛ در کل دوره، تنها یکبار از سوی هنرجو و یکبار از سوی مدرس امکان تغییر یا به تاخیر انداختن کلاس هست مگر این که غیر از این تک جلسه، مورد ویژهی دیگری هم برای هنرجو پیش بیاید. اگر جلسهای لغو شود، جلسهی آینده به صورت دو جلسهای(دو ساعته) برگزار میگردد مگر این که مقدور نباشد و با هماهنگی زمان دیگری به آن اختصاص داده شود.
- برای شرکت در این دورهها باید حوصلهی تمرین کردن بداهه و آنلاین و انجام دادن تمرینهای بین هفتهای را داشته باشید؛ تمرینهای آنلاین معمولا پنج دقیقه یا ده دقیقه در زمان کلاس صورت میگیرند که به هنرجو تمرینی داده میشود و او موظف است در لحظه فکر کند و بنویسد و برای دورههای غیرحضوری(آنلاین) تایپ کرده و بفرستد؛ البته اگر خوشخط باشد، میتواند از دستنوشتهاش عکس بفرستد. انجام دادن تمرینهای بین هفتهای بر عهدهی هنرجوست و انجام ندادنش به معنای هدر دادن هزینه و وقت خود اوست. تمرینهای بین هفتهای در یک روزِ هماهنگ شده با هنرجو که چند روز پیش از برگزاری جلسهی آینده است، فرستاده میشوند تا مدرس فرصت مطالعه و نکتهنویسی بر آنها را داشته باشد.
- در دورههای غیرحضوری(آنلاین) صدا فرستاده نمیشود؛ تنها متن.
-در نگارش متنها رعایت اصول اولیهی نگارش، به خصوص املای واژگان و به کارگیری علائم سجاوندی معمول مثل نقطه، ویرگول و علامت سوال و تعجب- هر جا که لازم باشند- ضروری است؛ زیرا هم رفع ابهام میکنند و هم برای یک نویسنده، رعایت این نکات و به کارگیریشان مفید است.
- امکان لغو کردن کلاسها پس از شروع نیست؛ اگر تصمیمتان عوض شد و پشیمان شدید، حتما باید تا چند روز پیش از آغاز دوره اطلاع دهید وگرنه کلاسها در میانه، لغو نمیشوند.
- لطفا تا پیش از اطمینان خاطر برای شرکت و قطعی شدن هماهنگی روز و ساعت کلاس با مدرس، پولی واریز نکنید.
پی نوشت:
کلاسهای حضوری حداقل با یک هنرجو و حداکثر با سه هنرجو در فضای آزاد پارکهای تهران و کلاسهای غیرحضوری حداقل با یک هنرجو و حداکثر با دو هنرجو برگزار میشوند. در مورد هماهنگی منظور این است که شما یک ساعت و یک روز در هفته را خالی میکنید تا در پارک موردنظر و توافق شده( برای حضوریها) و در فضای تلگرام( برای غیرحضوریها) بتوانیم کلاس را برگزار کنیم.
***
دورهی نوشتن تمرینی
دورهی نوشتن تمرینی مختص کسانی است که دورهی مقدماتی را گذرانده و با اصول و فنون نگارش داستان کوتاه و داستانک آشنایی دارند. این دوره برای تقویت قلم هنرجو و افزایش خلاقیت و سرعت نگارش او مدنظر گرفته شده. تمرینهای زیر برگرفته از کتابهای آموزشی داستاننویسی، نمایشنامهنویسی و فیلمنامهنویسی و تجربههای شخصی در نگارشاند. در هر جلسهی یک ساعته، بنابر سرفصل آن هنرجو موظف به نگارش تمرینهای خود شده و بلافاصله بعد از ارائه به تحلیل آن خواهیم پرداخت. هدف این است که در هر جلسه حداقل سه تمرین برای هر عنوان انجام شود و درانتها چهلوپنج تمرین و نوشته حاصل شود. توقع میرود که هنرجو پس از گذراندن این دوره توانایی نوشتن روایتهای داستانی کوتاه برای نشریات را داشته باشد.
هزینهی این دورهی ده جلسهای و ده ساعته (در سال 99) حضوری، 360 هزار تومان و غیرحضوری(آنلاین) 330 هزار تومان است.
هزینهی این دورهی ده جلسهای و ده ساعته (در سال 99) حضوری، 360 هزار تومان و غیرحضوری(آنلاین) 330 هزار تومان است.
مکان برگزاری کلاسهای حضوری فضای آزاد(پارک یا کافه) و انتخاب آن با هماهنگی انجام میگیرد. در این دوره امکان جابهجایی مکانی برای چند جلسه بسته به سرفصل تمرینی وجود دارد.
هزینهی کلاس باید پیش از شروع واریز شده و فیش آن در جلسهی ابتدایی ارائه شود.
هزینهی کلاس باید پیش از شروع واریز شده و فیش آن در جلسهی ابتدایی ارائه شود.
سرفصل تمرینهای دورهی نوشتن تمرینی:
نوشتن با سه کلمه
نوشتن با عبارت اولیه
نوشتن دایرهی واژگان (سبد واژگانی پیرامون مفاهیم)
نوشتن براساس موقعیت خاص
فضاسازیهای متعدد
صحنهپردازیهای متعدد ( این جلسه امکان جابهجایی مکانی دارد. مکان مورد نظر از قبل مشخص میشود.)
نوشتن متکی به حادثه
نوشتن متکی به شخصیت
نوشتن موضوعی-درونمایهای
نوشتن با موسیقی
نوشتن با تکیه بر تصویر(عکس-داستان)
نوشتن مستند ( این جلسه نیز امکان جابهجایی مکانی دارد.)
ادامه دادن یک داستان
روایت تجربی-داستانی
دیالوگ داستان
بازگویی یک اثر در قالب روایت
نوشتن با عبارت اولیه
نوشتن دایرهی واژگان (سبد واژگانی پیرامون مفاهیم)
نوشتن براساس موقعیت خاص
فضاسازیهای متعدد
صحنهپردازیهای متعدد ( این جلسه امکان جابهجایی مکانی دارد. مکان مورد نظر از قبل مشخص میشود.)
نوشتن متکی به حادثه
نوشتن متکی به شخصیت
نوشتن موضوعی-درونمایهای
نوشتن با موسیقی
نوشتن با تکیه بر تصویر(عکس-داستان)
نوشتن مستند ( این جلسه نیز امکان جابهجایی مکانی دارد.)
ادامه دادن یک داستان
روایت تجربی-داستانی
دیالوگ داستان
بازگویی یک اثر در قالب روایت
نکاتی که پیش از ثبت نام لازم است به آن ها توجه کنید را پیشتر در قسمت انتهایی دورهی مقدماتی ذکر کردهام.
پی نوشت:
کلاسها معمولاً فصلی و با 10 هنرجو به صورت خصوصی برگزار میشوند؛ چون من معتقدم که برای هنرجو باید جداگانه وقت گذاشته شود تا ظرفیتهایش کشف و بررسی شوند.
کلاسها معمولاً فصلی و با 10 هنرجو به صورت خصوصی برگزار میشوند؛ چون من معتقدم که برای هنرجو باید جداگانه وقت گذاشته شود تا ظرفیتهایش کشف و بررسی شوند.
در مورد هماهنگی هم منظور این است که شما یک ساعت و یک روز در هفته را خالی میکنید تا در پارک موردنظر و توافق شده(حضوریها) و در فضای تلگرام یا واتساپ(غیرحضوریها) بتوانیم کلاس را برگزار کنیم. در ضمن بسته به درخواست هنرجوو کلاسها میتوانند دو جلسه در هفته برگزار شوند تا طول دوره که دو ماه و دو هفته است، کاهش یابد.